[sigplus] Critical error: The Graphics Draw (gd) or ImageMagick (imagick) image processing library has to be enabled in the PHP configuration to generate thumbnails.

SURF ON SURFACE (audiovizuální performance, 35 min.)
(2011)
Georgij Bagdasarov studoval kompozici na Moskevské akademii umění a film v Petrohradě. V rámci svého hudebního vývoje prošel od punku a techna až k volné improvizaci s nalezenými a preparovanými předměty. Jeho audiovizuální projekty mají charakter reminiscencí; zdůrazňuje materiální podstatu média a pracuje s odkazy na dějiny kinematografie.
V živém audiovizuálním vystoupení odkazuješ na tvorbu Stana Brakhage nebo Paula Sharitse, dvou legend amerického experimentálního filmu, zejména šedesátých a sedmdesátých let. Jde hlavně o vizuální nebo i zvukový inspirační zdroj?
Co se tyká Brakhage, tak byla pro mě inspirací jeho práce s handmade filmem, když obraz nekreslil přesně na každé políčko, ale pracoval s celou plochou filmu. Podobně já vyfotím celou plochu stolu, na které jsou různé povrchy, ale pak je tento jediný prostor promítán v čase. Se Sharitsem je spojen mechanismus prolínání různých povrchů. Jde spíš o matematický přístup, než o jeho přesné vzorce – vytvářím „takové flickr-loopy", které mají vnitřní metrickou strukturu.
Po delší době se soustředíš v projektu Surf on Surface zejména na obraz, můžeš krátce popsat metodu propojení mezi obrazem a zvukem?
Představ si, že by se zvuk nanášel na celý povrch filmu, tak jako Brakhagovy malby, ale pak by se film promítal po jednotlivých filmových políčcích a na každém políčku bych se zastavil na 1/24 nebo 1/18 vteřiny. Nezastavoval bych kontinuálně, jak je to u projekce filmového pásu. Každé políčko by bylo spojené s určitým místem zvukové nahrávky, a v takové rychlosti střídání zvuku to vytváří granulární syntézu1, kde je každá „granula" zvuku spojena s filmovým políčkem. Zvukové barvy a tóny jsou integrovány spolu s barvami a jasem každého políčka. Pomocí mého systému upravuji jejich akustické vlastnosti v souladu s nějakými harmonickými pravidly – kamera rozpoznává a generuje zvuk podle obrazu.
rozhovor Martina Mazance s Georgij Bagdasarovem
1 Granulární syntéza: Základem jsou tzv. „granulky", tedy zvukové miničástečky (vlnové průběhy, popřípadě kratičké samply o délce okolo 30–50ms), které jsou přehrávány natolik rychle za sebou, že je lidský mozek vnímá jako souvislou zvukovou plochu. (pozn.ed.)
{gallery}clanky_foto/prazdne{/gallery}