Kmenový dramaturg PAFu Jiří Neděla připravil v rámci spolupráce se Slovinským festivalem StopTrik pásmo českých videí, věnovaných otázkám propagandy. Zhruba desítka českých autorů se mariborskému publiku představila na konci října.
Osidla zvůle je pásmo audiovizuálních děl českých tvůrců pohyblivého obrazu. Ačkoliv jde o díla obsahově i formálně velmi rozmanitá, jejich společným jmenovatelem je téma propagandy, které může být jak nástrojem totalitní zvůle, tak i subtilním fenoménem zakoušeným v každodenním životě. V konkrétních aspektech se téma propagandy ve vybraných dílech objevuje v podobě politické či společenské manipulace, reklamy a jiných forem psychologického nátlaku. Díla samotná jsou pak gestem vzpoury proti propagandě, snahou o odhalení jejích skrytých mechanismů, ironickou parafrází či filozofickým zamyšlením.
Osidla zvůle (Meshes of despotism)
Dramaturgické pásmo: Jiří Neděla
27.–30. 10. 2016
Festival StopTrik, Maribor, Slovinsko
+ FB event
Jan Pfeiffer: Předtím, než jsem tam byl / Before I Was There
Ručně kreslená animace / 4’41 / 2008
Animace o Sofii kreslil Jan Pfeiffer předtím, než město navštívil nebo viděl jeho fotografie. Uvažoval především nad tím, jak výrazně se na současné podobě hlavního města podepsal komunistický režim. Své představy kreslil na základě zkušeností z vlastního rodného města a pozorování v jiných posttotalitních zemích.
Vladimír Turner: Dům z karet - making of / House of Cards - making of
Videodokumentace dvou instalací ve veřejném prostoru / 2’35 / 2010
Dva objekty vytvořené z volebních plakátů o výšce 4,5 metru. Akce se uskutečnila dva dny před českými volbami v roce 2010. Umělec odstranil všechny ilegálně umístěné plakáty v parku na Karlově náměstí v Praze a tím toto prostředí, zamořené guerillovou reklamou, vyčistil.
Rafani: Bez názvu / Untitled
Videa / 2’46, 1’41, 2’23, 3’16, 1’34, 1’25 / 2008
Série videí umělecko-aktivistické skupiny Rafani byla vytvořena pro výstavu Bez názvu v pražské Galerii Václava Špály. S různou mírou doslovnosti a symboličnosti se jednotlivá díla vyjadřují k tématům útlaku, převahy, manipulace a zvůle.
Vladimír Turner: Urbania Jones / Urbania Jones
Videoperformance, intervence ve veřejném prostoru / 3’15 / 2012
Symbolický výstup z hektické a zahlcené městské krajiny prostřednictvím nového krajinotvorného symbolu - billboardu. Kontrast mezi vizuálním smogem a přírodou.
Zbyněk Baladrán: Pracovní proces / Working process
16mm ffound footage materiál digitalizovaný do SD videa / 9’40 / 2004
Hlavní ideou této videoeseje je reinterpretace procesu práce s nalezeným filmovým materiálem a interpretační možnosti. Filmový materiál pochází z bývalého socialistického Československa a umělec se zde odkrytím tvůrčího procesu snaží zobrazit, jak může tato epocha být chápána.
Vladimír Turner: 33 skalpů / 33 Scalps
Intervence ve veřejném prostoru, videodokumentace / 1’56 / 2011
Umělec vyřezal loga pražského magistrátu z třiatřiceti bannerů ve veřejném prostoru pražské Letné, kde na místě původního parku a hřišť probíhaly stavební práce v rámci výstavby tunelu Blanka, který se stal symbolem korupce v pražské politice.
Alena Kotzmannová: Home Cinema / Home Cinema
Found footage video / 9’ / 2006
Video Home Cinema sestává ze znělek filmových společností. Tím, že je umělkyně seřadila za sebe, ztrácejí svou původní propagační funkci a vyjevují nové estetické kvality, v jejich původním kontextu často přehlížené.
Klára Doležálková: tdž / tdzh
Video / 3’50 / 2010
Na pozadí rozvalin zbořeného domu je umělkyně vyučována citoslovcím představujícím střelbu, výbuchy a jiné příznaky ozbrojených střetů. Vyniká tak kontrast mezi válečnými hrůzami a dětskou nevinností.
Vojtěch Fröhlich, Ondřej Mladý, Jan Šimánek, Vladimír Turner: Osvícení (Making of video) / Enlightenment (Making of video)
Site-specific installace / intervene ve veřejném prostoru / 2’27 / 2012
V roce 2012 uskutečnila dočasná skupina umělců vizuální intervenci ve veřejném prostoru u Barrandovského mostu v Praze. Během rychlé noční akce vyšplhali na osvětlený billboard u silnice a přesměrovali lampy na blízkou sochu, která byla touto obří reklamní plochou zastíněna. Silný světelný zdroj propůjčil “Rovnováze”, betonové skulptuře Josefa Klimeše z roku 1989, pompézní vzezření. Rozměrný billboard, nabízející luxusní terénní vůz, zůstal ponořený ve tmě.
Adéla Babanová: Návrat do Adriaportu / Return to Adriaport
Krátký film / 14:23 / 2013
Fiktivní dokument se vrací do roku 1975, kdy byl představen plán na vybudování tunelu propojujícího tehdejší Československo a Jugoslávii, za účelem poskytnout Čechům a Slovákům přístup k moři. Ačkoliv se tento plán nikdy neuskutečnil, film, ve kterém jsou kombinovány dobové záběry s inscenovanými prvky, sugeruje jeho úspěšné dokončení a sociopolitické důsledky.
Vladimír Turner - We are all terrorists
Happening / 3:11 / 2013
V rámci tohoto happeningu, uskutečněném ve francouzském Toulouse, vybízel umělec lidi, aby se nechali vyfotografovat s figurínou v bojovném postoji. Pohyboval se s ní po místech, kde se turisté obvykle fotografují. Lidé s ním poté hovořili o protiteroristických zákonech či o policejní represi ve svých městech.
Vilém Novák, Pavel Sterec: Sexuální boj komodit / The Sexual Struggle of Commodities
Počítačová animace / 7′ / 2014
Tento film formuluje politicky vyhraněné tvrzení, že radikalizace a zpohlavnění touhy, kterou jsme přitahováni ke zboží, je nástroj vedoucí k potlačení nutkání hromadit majetek. Jeho ideologie parafrázuje knihu psychoanalytika a marxisty Wilhelma Reicha Sexuální boj mládeže z roku 1932, která byla vzápětí s velkým ohlasem vydána Levou frontou v českém překladu. Reich v ní mimo jiné stavěl do souvislosti vztah mezi pohlavní touhou a socialistickou revolucí. Animace využívá grafiku vytvořenou 3D scanováním, kdy předlohou virtuálním otiskům byly artefakty ze sbírek Národního muzea v Praze se zoomorfní nebo antropomorfní podobou. Související tezí tohoto filmu je, že se lidé objektifikují, zatímco zboží antropomorfizuje.