V pátek 2. září 2016 proběhla v Galerii AMU trojice kulatých stolů s odborníky zabývajícími se kurátorstvím, galerijním provozem, sbírkotvornou činností, ale i produkcí nebo samotnou autorskou tvorbou pohyblivých obrazů filmu a videa. Tématy byly Události, Galerie a Veřejné sbírky.
Trojice kulatých stolů se konala u příležitosti zakončení výstavy JINÉ VIZE CZ (2007–2015). Výstava mapovala historii kurátorské soutěže zabývající se produkcí a prezentací filmů a videí, vznikajících v České republice. Tato soutěž vznikla v rámci olomouckého festivalu PAF. Dnes tvoří jednu z možností, jak nahlížet či katalogizovat českou produkci filmů a videí, které prostupují kinematografií a současným uměním.
Kulaté stoly byly rozděleny do tří tematických oblastí, které naznačily možný koloběh a existenci pohyblivých obrazů i po jejich dokončení.
PROGRAM
9:30–11:00 Události
Moderovala Sylva Poláková
Zkušenosti s promítáním v kině, vystavováním v galerii či s intervencemi pohyblivého obrazu do dalších veřejných prostorů se mohou prolínat, vzájemně obohacovat, kritizovat či rušit. Jakým způsobem se prostředí prezentace pohyblivého obrazu podílí na formální, obsahové a institucionální podobě události?
Hosté kulatého stolu byli: historička umění Terezie Nekvindová (VVP AVU), pedagogové a umělci Tomáš Svoboda (AVU, tranzit), Martin Blažíček (FAMU), kurátor a teoretik umění Karel Císař (VŠUP).
11:15–12:45 Galerie
Moderoval Martin Mazanec
Pozice pohyblivého obrazu v mezinárodním a českém kontextu galerijního provozu se současným a moderním uměním. Nejasná hranice mezi systémem edic a licencováním díla. Co vlastní sběratel po pořízení filmu nebo videa?
Hosté kulatého stolou byli: soukromá galeristka Katherine Kastner (HuntKastner), kurátorka a zástupkyně soukromé sbírky Marika Kupková (Galerie TIC, Sbírka Marek), filmová produkční Dagmar Sedláčková (Master Film), festivalová dramaturgině Andrea Slováková (MFF Jihlava, FAMU).
13:00–14:30 Veřejné sbírky
Moderoval Matěj Strnad
Východiskem byla zkušenost českých veřejných sbírkových institucí s pohyblivým obrazem ve fondech, které spravují – může například filmový archiv pečovat o výtvarné umění a mohou naopak muzea výtvarného umění pečovat o film?
Hosté kulatého stolu byli: ředitelka sbírky moderního a současného umění Národní galerie Milena Kalinovská, vedoucí oddělení digitalizace a nových médií Národního muzea Katarína Gatialová, ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant a vedoucí odboru volného umění a kurátor sbírky součastného umění Moravské galerie Ondřej Chrobák.
POHYBLIVÉ OBRAZY
(symposium k otázkám pohyblivého obrazu)
pátek 2. září 2016, 9:30–14:30
Galerie AMU, Hartigovský palác (vchod z průchodu do ul. Tržiště)
Malostranské náměstí 12, Praha 1
vstup volný