Hlavní ambicí cyklu Konvikt Resident vzniklého v loňském roce je tvorba původního díla v budově jezuitského konviktu. Oslovený tvůrce obdrží finanční a materiální prostředky a má možnost zvolit si vhodné místo pro svůj umělecký záměr.
Podstatným předpokladem cyklu Konvikt Resident je zřetelné sepětí buď s festivalovou dramaturgií, nebo s vybraným prostorem. V letošním roce jsme se obrátili hned na pět umělců s podmínkou, aby se jejich prostorová intervence týkala rozkladu obrazu na více projekčních ploch, a souvisela tak s principem polyekranu, který je ústředním tématem cyklu Živá animace. Dva z tvůrců (residentů), vystupujících pod hlavičkou Anymade, navíc vytvořili festivalovou znělku.
Pražský experimentální filmař Ondřej Vavrečka si za místo své dočasné rezidence vybral původně židovskou modlitebnu a dnes již odsvěcenou Kapli Božího Těla, v současnosti využívanou ke koncertním a výukovým účelům. V prvních dvou festivalových večerech představí autorský krátkometrážní snímek Lípa třetího tisíciletí, variaci na klasický triptych, natočený na 16mm filmovou surovinu a promítaný ze tří promítacích přístrojů. Převážnou část původního materiálu pořídil Vavrečka při své cestě do polské vesnice Vambeřice, přezdívané také jako slezský Jeruzalém. Toto poutní místo je opředeno mnoha legendami. Podle jedné z nich zde rostla lípa se soškou Matky Boží, u které byl zázračně uzdraven slepý Jan z Raszewa. Vavrečka popisuje svůj projekt takto: „Jak hovořit o za filmem? ...z Golgoty tělo vystoupá do kaple v kampusu, třemi promítačkami vržené na plátno před lavicemi. A co dřevo? Na něm stála panenka, než shnilo, pak ji přemístili do baziliky. Vše je tam německé. Polské Sudety. Betonovali k ní zrovna schody. Dvanáct druhů kamenů jsem neviděl kamerou. Možná, že je odkryli až nazítří. Mezi ty schody přišli děti. Duše je tryskáč. Naděje v Nebeském."
Čtveřice tvůrců Filip Cenek, Petr Cabalka, Filip Nerad a Jan Šrámek vzešla z generačně odlišných ročníků brněnské FaVU, což je pojítko velmi povrchní, ale pro definování neustále rozvíjeného vizuálního stylu, kterým ovlivňují především brněnský kolorit, je setkání na jejich alma mater zásadní. Svoji uměleckou nebo aplikovaně grafickou a designovou tvorbu realizují tito tvůrci v rámci sdružení Fiume nebo Anymade, ve kterých působí ještě další umělci.
S trojicí samostatných instalací obsadí podkrovní prostor Konviktu, kterýplní svou funkci obecného prostoru (přesun k sálům, cesta k akreditacím nebok toaletám) – zpomalení průchodu tímto prostorem zapříčiní ztemnění prostoru. Zmíněné instalace nebudou obraz jen prezentovat, ale i funkčně rozkládat zapomoci videoprojekce, diapozitivů či objektů. Téma polyekranu je podpořenorozporuplným názvem této výstavy: Anymade. Ten odkazuje jak k domovské umělecké skupině některých tvůrců, tak i k asociativně se deformujícímu chápání pojmu animace v názvu přehlídky PAF.
Alexandr Jančík, Martin Mazanec
POLYEKRANOVÉ INSTALACE
11. 12. | 20:00 | Kaple Božího Těla
12. 12. | 17:00 | Kaple Božího Těla
ONDŘEJ VAVREČKA – LÍPA TŘETÍHO TISÍCILETÍ
11. 12. – 14. 12. | Galerie Podkroví
FILIP CENEK, PETR CABALKA/FILIP NERAD, JAN ŠRÁMEK – ANYMADE